- STAV je stecena relativno trajna spremnost da se pozitvivno ili negativno reaguje u
odnosu na neki objekat. O stavu govorimo tek kada je formirana dispozicija -
nacin reagovanja stabilizovan. Stav za razliku od drugih dispozicija, nije
urodjen vec stecen tokom razvoja pojedinca i uvek je vezan za neki objekat.
-
Stavovi su slozeni jer pretstavljaju jedinstvo tri komponente :
1)
Kognitivne - ukljucuje razlicita znanja i uverenje o objektu stava
2) Emocionalna - relativno trajna pozitivna ili negativna osecanja prema objektu
stava
-
Kognitivna i emocionalna komponente su cesto isprepletane - zbog osobina
objekta formiranu odredjeni emocionalni odnos ili ponekad nasa saznanja
predstavljaju racionalizaciju ranije formiranog emocionalnog odnosa
3)
Konativne komponente - spremnost na odredjeno ponasanje u odnosu na objekat
stava - dinamicko dejstvo stava
-
Ponasanje moze da bude otvoreno ali i ne mora, a stav moze podstaci tiho i
skriveno reagovanje.
-
Slicno crtama licnosti i stav shvatamo kao dimenziju jer moze biti manje ili
vise intezivan - ekstreman , ali za razliku od crte uvek je opredeljen za ili
protiv nekog objekta - valencija ili direkcija stava.
-
Predrasude - stavovi suprotni cinjenicama, ukljucuju jake emocije i tesko se
menjaju
-
Stavovi se cesto izrazavaju misljenjem ili uverenjem, ali nije svako misljenje
izraz stava
-
Ukoliko nije element stava, misljenje o nekom objektu je specificnije i
promenjljivije od stava
VREDNOSTI
-
Vrednnosti i vrednosne orjentacije su shvatanja ( sistem uverenja ) o pozeljnim
nacinima ponasanja, oblicima aktivnosti i stanjima u prirodi i drustvu.
-
Vrednosti su i trajniji i dalekosezniji kojima pojedinac tezi
-
Vrednosti su opstiji od stavova i imaju uticaj na formiranje velikog broja
specificnih staova
-
Vrednosti se mogu klasifikovati na razlicite nacine :
1)
Kulturne vrednosti - relativno opste vrednosti koje dominiraju u nekoj
drustvenoj zajednici i cine bitne elemente kulture te zajednice ( materjalne,
duhovne, socijalne, individualizam, kolektivizam )
2)
Ideoloske vrednosti - izrazavaju pogled na svet i drustvo odredjenih drustvenih
grupa, klasa i slojeva
3)
Vrednosti koje se ticu licne sfere i individualnog zivota - licni ciljevi,
nacin zivota ( hedonisticke vrednosti, utilitarne - materijalne vrednosti,
saznajne, estecke )
Formiranje i menjanje stavova i vrednosti
- Svi
faktori koji uticu na razvoj licnosti i socijalizaciju pojedinca znacajni su i
za formiranje stavova, jer se socijalizacija dobrim delom sastoji u formiranju
stavova.
- Te
faktore mozemo podeliti na tri grupe :
1)
Pripadnost razlicitim grupama i organizacija
2)
Faktori vezani za licnost pojedinca
3)
Razliciti specificni faktori
-
Pripadnost grupama
-
Primarnim i sekundarnim, velikim ( sira drustvena zajednica ) i malim (
prijatelji ), referentne grupe.
-
Drustvena zajednica i kutrura svoj uticaj ostvaruju na posredan nacin, preko
porodice i skole.
- U
porodici se usvaja veliki broj stavova usmerenjem, vaspitanjem, ali i
ugledanjem na roditelje ( roditelj kao uzor )
- U
skoli se formiraju stavovi koji su uskladu sa drustvenim sistemom i kulturom
zajednice jer skola ima za cilj formiranje socijalnog karaktera kakav je
potreban datom drustvenom sistemu i kulturi
-Prijateljske
grupe vrsnjaka su veoma bitne u formiranju specificnih stavova : prema
suprotnom polu, profesijama, ciljevima, u oblasti potrosnje, muzike.
-Sve
referentne grupe, bilo da im pojedinac pripada ili ne imaju veliki uticaj na
formiranje stavova.
FAKTORI LICNOSTI
-
Potrebe, motivi, interes, aktuelna motivacija su faktori licnosti koji imaju
znacajnu ulogu u formiranju stavova.
-
Kazemo da stav ima instrumentalnu vrednost za zadovoljenje nasih potreba i
ostvarenje nasih ciljeva. Instrumentalna funkcija stava kod predrasuda vezana
za potrebe kojih osoba nije svesna.
- Na
formiranje stavova uticu i neke karakteristike licnosti - nesigurnost,
anksioznost, autoritativnost
Specificni faktori
-
Stavovi se lakse menjaju putem grupne diskusije nego individualnim
ubedjivanjem.
- Od
poverenja u komunikatora - osoba koja nas ubedjuje u promenu stavova, zavisi
koliko brzo i da li cemo promeniti stav ( u marketingu )
-
Kognitivna disonanca - saznajni nesklad - nesklad razlicitih cinjenica. U
neskladu su postupak osobe i njen stav sto ona nastoji da otkloni ( u marketingu
)
-
Stavovi se tesko menjaju dok god uspesno sluze zadovoljenju nekih potreba - dok
su funkcionalni
- Ljudi
koriste mnoge meganizme odbrane da bi sacuvali svoje stare stavove.
-
Narocito se tesko menjaju stavovi koje i dalje podrzava grupa kojoj osoba
pripada i do koje mu je stalo.
Delovanje stavova
-
Deluju na paznju i opazanje osobe
-
Deluju na pamcenje, ucenje i misljenje
- Uticu
na emocije i po svojoj prirodi ukljucuju emocionalnu komponentu
- Uticu
na ponasanje i to je jedan od najvaznijih uticaja stavova
( konativna uloga )
sto svi propagandisti zele da iskoriste
Email: vojkamonako@gmail.com
Skype: vojkamonako
Twitter: https://twitter.com/vojka1
Linkedin: https://www.linkedin.com/mynetwork/